Bouw en oplevering model SK Pilots door “SK Jachtbouw Haarlem

 

Tijdens een droog SK-evenement was een toevallig gesprek tussen Inge en Betsy de aanleiding om wat snijplatentekeningen mijn kant op te sturen met als uitdaging om er twee model SK Pilots van te maken. Nu heb ik wel vaker modelschepen gemaakt vanaf tekening maar een snijplatentekening is nog geen modelbouwtekening. De eerste poging om van karton en epoxy een romp te maken eindigde dan ook bloedeloos in een teleurstelling. Toen maar besloten om over te stappen op balsahout. Met veel kijken, snijden, schuren en improviseren ontstonden er geleidelijk twee  scheepsrompen. Een groot probleem vormde het boeisel van de SK kotter maar toen ik die had aangebracht waren de contouren van de SK Pilot goed te zien.

Tijdens het lijmen en drogen van de romp ben ik met de bovenbouw aan de slag gegaan en de tekeningen waren hierbij zeer behulpzaam. Een absolute crime is de prachtige ronde bouwwijze van SK’s. Al die rondingen en mooie terugvallende ramen zijn mooi maar voor een amateur modelbouwer bijzonder lastig. De foto’s laten de ontwikkeling van beide modellen goed zien. Tijdens de bouw werd het mij wel duidelijk dat ik met de beschikbare tekeningen en beperkte middelen nooit een exacte kopie van een SK kon maken maar wel twee modellen die goed herkenbaar zijn en leuk om naar te kijken.

Met een spoedlevering kleurlak uit Sneek kon ik de romp en de bovenbouw op kleur spuiten en daarna aan de slag met de uitdagende afbouwfase. Er is in de modelbouw veel te koop maar ik heb niets bruikbaars kunnen vinden wat één op één past op een SK. Dus bijna alles moest op maat gemaakt worden zoals de ramen, patrijspoorten, luiken, ankers, boordlichten, ankerlieren, railing enz. Wel heb ik veel gebruik gemaakt van typische modelbouw materialen zoals superdun triplex, plaatjes koper en aluminium en veel soorten lijm.

Na het spuitwerk van romp en bovenbouw heb ik ramen en patrijspoorten uit aluminium geknipt en beplakt met raamfolie. Dat was tevens het moment om de romp en de bovenbouw aan elkaar te lijmen. Ik kon daarna met het bekleden van de open kuip aan de slag en het solderen van allerlei dekbeslag. Het zijn uiteindelijk complete modellen geworden met duidelijke kenmerken van een SK en in de detaillering werden onze “Pilot” (de SK 332) en de “Bravo Tango” van Tjerk en Betsy herkenbaar.

Voor de oplevering van een SK moet je geduld hebben maar begin december was de klus geklaard en 14 december hebben we de Bravo Tango opgeleverd in Sneek. Betsy en Tjerk hebben er een feestelijke overdracht van gemaakt. Zij hebben voor beide mini Pilots een mooi plaatje laten graveren waarmee de naam van de bouwer wordt verankerd aan beide modellen. Een mooie blijk van waardering.

Fred Zuidam

SK 332 “Pilot”

Bekijk de foto’s van de bouw in het fotoalbum.